Elektrikli ve prizli hibrit araç ithalatına yeni şartlar geldi!

ANKARA-BHA Yeni düzenleme özellikle Çinli markalar için ciddi bir engel oluştururken, MG gibi bazı distribütörler yeni düzenlemeye uyum sağlama çalışmalarına da başladı. Geçtiğimiz yıl elektrikli araç ithalatını sıkılaştıran düzenlemeler genişletildi. 20 Eylül 2024 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan yeni tebliğle, sadece elektrikli araçların değil, prizli hibrit ve şarj edilebilen hibrit araçların ithalatına da ciddi sınırlamalar getirildi. Tebliğe göre, bu araçları ithal...

ANKARA-BHA

Yeni düzenleme özellikle Çinli markalar için ciddi bir engel oluştururken, MG gibi bazı distribütörler yeni düzenlemeye uyum sağlama çalışmalarına da başladı.

Geçtiğimiz yıl elektrikli araç ithalatını sıkılaştıran düzenlemeler genişletildi. 20 Eylül 2024 tarihli Resmi Gazete‘de yayımlanan yeni tebliğle, sadece elektrikli araçların değil, prizli hibrit ve şarj edilebilen hibrit araçların ithalatına da ciddi sınırlamalar getirildi. Tebliğe göre, bu araçları ithal etmek isteyen distribütörlerin artık Türkiye’nin 7 bölgesinde en az 20 yetkili servis kurması ve bu servislerin, personelleriyle birlikte TSE (Türk Standartları Enstitüsü) sertifikasyonunu tamamlaması zorunlu hale getirildi.

Bu yeni düzenleme, özellikle Çin menşeli markaları yakından ilgilendiriyor. Avrupa dışında üretilen elektrikli araçların ithalatını büyük ölçüde engelleyen geçen yılki düzenlemenin ardından, bu yıl prizli hibrit araçların da ithalatı zorlaştırıldı. MG, SWM, Chery ve DFSK gibi Çin merkezli markalar için Türkiye pazarına giriş daha da zorlu hale gelirken, şu ana kadar bu koşulları karşılayan tek distribütörün Doğan Trend Otomotiv olduğu düşünülüyor. MG, Türkiye’de elektrikli araç ithalatına uygun altyapıya sahip ilk marka olabilir.

Bu düzenleme, Türkiye’de yatırımı beklenen Çinli elektrikli araç üreticisi BYD için de büyük bir engel teşkil edebilir. BYD’nin Türkiye pazarına girebilmesi için ya 20 yetkili servis şartını yerine getirmesi ya da bu düzenlemeden muaf tutulması gerekiyor. Aksi halde BYD’nin Türkiye’de satış yapması mümkün olmayacak.

Otomotiv sektöründe büyük bir etki yaratacak olan bu yeni düzenleme, Avrupa merkezli üreticilere avantaj sağlarken, Çinli markalar için Türkiye pazarını önemli ölçüde zorlaştırıyor. Özellikle yetkili servis ve TSE sertifikasyon zorunluluğu, ithalatçı firmaların ciddi yatırımlar yapmasını gerektiriyor.

Resmi Gazete’de yer alan tebliğe göre bu düzenlemeler, Türkiye’de ithal edilen tüm şarj edilebilir araçlar için geçerli olacak. Bu gelişme, elektrikli ve hibrit araçların Türkiye pazarındaki dağıtımını büyük ölçüde şekillendirebilir.